مدیریت پروژه

آشنایی با سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه | (قسمت آخر از مراحل مدیریت پروژه)

ورودی ها و خروجی های مهم سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه

برنامه ریزی و کنترل پروژه : به طور کلی در هر پروژه، واحد های مختلفی فعالیت می کنند مثل واحد فنی، واحد اجرایی، واحد پشتیبانی و … هر کدام از این واحدها، شرح وظایف مشخصی دارند. اما نکته مهم این است که هر واحدی، باید اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع مطمئنی دریافت کند (ورودی ها) تا در نهایت بتواند خروجی های مورد انتظار سازمان را ارائه دهد. واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه نیز به عنوان یک واحد مستقل، ورودی ها و خروجی های مشخصی دارد.

قبل از آنکه این مطلب را بخوانید باید بگویم که اگر به انتهای مطلب رسیدید و احساس کردید که باید موارد دیگری را بدانید ما برای شما آماده کرده ایم:

کلیک کنید : آموزش مدیریت پروژه

مهم‌ترین ورودی های سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه عبارتند از:

  • قراردادها
  • نقشه های اجرایی
  • مستندات پروژه های مشابه
  • گزارشات پیشرفت پروژه مثل گزارش روزانه، هفتگی، ماهانه و …
  • بازدیدهای منظم از عملیات اجرایی پروژه

شاید سوال کنید که این ورودی ها، چه نوع اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهند؟

جواب این سوال، در جدول زیر بیان شده است.

منبع ورودی مهم ترین اطلاعاتی که این منیع به ما میدهد
قراردادها محدوده پروژه شامل کلیه تحویل شدنی های کلان پروژه، احجام کلی پروژه، قیمت های مربوط به فعالیت های پروژه، مبلغ کل پروژه، مدت زمان اولیه پروژه، شرایط عمومی و خصوصی پروژه
نقشه های اجرایی فعالیت های مروبط به هر یک از تحویل شدنی های پروژ] به همراه حجم کل آن فعالیت ها، توالی بین فعالیت ها، روش اجرای فعالیت ها، تخمین زمان فعالیت ها و..
مستندات پروژه های مشابه نمودار WBS پروژه، برنامه ریزی ریسک پروژه، تخمین زمان فعالیت های پروژه، تخمین زمان کل پروژه، روش اجرای فعالیت های مختلف در پروژه، برآورد ریالی پروژه، برآورد هزینه کل پروژه
گزارشات پیشرفت پروژه فعالیت های انجام شده تاکنون، تاریخ های شروع و پایان واقعی فعالیت های پروژه، پیشرفت فیزیکی فعالیت های پروژه، پیشرفت فیزیکی کل پروژه، مصالح و تجهیزات وارد شده، مشکلات و موانع پیشرفت کار و…
بازدیدهای منظم از عملیات اجرایی پروژه اطلاعات بسیار مهم در مورد فعالیت های پروژه از جمله: پیشرفت فیزیکی فعالیت ها، تاریخ های شروع و پایان واقعی فعالیت ها، تصاویر پیشرفت پروژه و..

بنابراین مسئولین و کارشناسان واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه، بایستی با حوصله و دقت زیاد، اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع قوق استخراج کنند تا بتوانند خروجی های مورد نظر سازمان خود را ارائه نمایند.

در ادامه به بهترین خروجی های واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه اشاره می کنم. متاسفانه معمولا در پروژه های ما در مورد این خروجی ها اختلاف نظر وجود دارد اما به نظر من، با کمی فکر و تحلیل موضوع، به راحتی می توانیم بفهمیم که آیا این کاری که ما انجام می دهیم یا این کاری که سرپرست کارگاه از ما انتظار دارد، واقعأ جزو خروجی های اصلی واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه هست یا نه؟

به نظر من، مسئولین و کارشناسان واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه، فقط باید بر روی خروجی های اصلی کار خود تمرکز کنند و چنانچه کاری، خارج از محدوده و ایشان از آن ها خواسته شود، نباید آن را انجام دهند.

مهمترین خروجی های سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه نیز عبارتند از:

  • برنامه زمانبندی
  • برنامه زمانبندی به روز شده
  • برنامه ریزی منابع مورد نیاز پروژه
  • گزارشات پیشرفت پروژه مانند گزارش روزانه گزارش ماهانه و …
  • کنترل هزینه های پروژه
  • برنامه ریزی ریسک پروژه
  • مستند سازی تجربیات
  • تحلیل درآمد و هزینه های پروژه
  • پیش بینی هزینه پروژه
  • پیش بینی درآمد پروژه

اهمیت این بحث به اندازه ای است که حتما باید در مورد تک تک خروجی های فوق، مطالب لازم را بیان کنم. البته شما در قسمت های قبلی، با خروجی های واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه و چگونگی انجام هر کدام آشنا شده اید.

بنابراین در این قسمت، من فقط توضیحات تکمیلی را در مورد هر مورد، بیان می کنم:

۱- برنامه زمانبندی: یکی از مهمترین وظایف واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه، تهیه برنامه های زمانبندی است برنامه زمانبندی شامل: برنامه زمانبندی اولیه پروژه، برنامه هفتگی و برنامه ماهانه است. هدف اصلی از تهیه این برنامه ها این است که زمان، همیشه در کنترل ما باشد و بتوانیم به صورت مداوم، وضعیت واقعی پروژه را ارزیابی کنیم.

۲- برنامه به روز شده: همانطور که قبلا هم گفته ام، فرآیند برنامه ریزی از ابتدای پروژه تا پایان پروژه ادامه دارد و ما باید در پایان هر ماه، برنامه زمانبندی پروژه را با وارد کردن اطلاعات واقعی در برنامه، به روز کنیم تا اینکه زمان پروژه، همیشه در کنترل ما باشد. البته در این مرحله شما باید یک کار مهم دیگر را هم انجام دهید و آن عبارت است از: پیگیری روند اجرای برنامه ها منظورم این است که شما باید پس از تهیه هر برنامه ای، روند اجرای آن را هم پیگیری و کنترل کنید.

یعنی باید پیگیری کنید که آیا فعالیت های برنامه اجرا می شوند یا نه؟ چه مشکلی وجود دارد که بعضی از فعالیت ها هنوز اجرا نشده اند؟ سپس باید گزارش کاملی از عملکرد برنامه را تهیه و به سرپرست کارگاه ارائه دهید.

نکته آخر در این قسمت این است که همانطور که قبلا گفته ام، نمودار گانت بهترین ابزار برای کنترل پیشرفت پروژه است.

پس بهتر است در پایان هر ماه پس از به روز کردن برنامه زمانبندی پروژه، نمودار گانت خود را نیز به روز کنید.

با انجام این کار، شما با یک نگاه به نمودار گانت به روز شده، می توانید بفهمید که پروژه تا الان چگونه پیش رفته است.

۳- برنامه ریزی منابع مورد نیاز پروژه: یکی از مهمترین کارهایی که می توان در واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه انجام داد، تهیه برنامه پیش بینی ماهانه با درنظر گرفتن منابع مورد نیاز برای اجرای این برنامه است. یعنی باید به این فکر کنید که برای اجرای این برنامه ماهانه، به چه منابع و امکاناتی نیاز دارید. سپس باید جدول منابع مورد نیاز را تهیه کرده و آن را به سرپرست کارگاه تحویل دهید و البته خودتان هم باید پیگیری های لازم را برای محقق شدن این برنامه انجام دهید.

۴- گزارشات پیشرفت: همانطور که قبلا گفته اید کنترل پروژه یک زبان مشترک است برای بیان نیازها و اندازه گیری زحمات از طریق گزارشات پیشرفت است که شما می فهمید چه کارهایی تا الان انجام شده است، چه قدر پروژه پیشرفت کرده است؟

چند روز تاخیر در پروژه ایجاد شده است؟ علت تأخیرات چه بوده است؟ چقدر تا الان سود کرده اید و …

همینطور می توانید با یک گزارش مناسب، عملکرد کار خود را به بهترین نحو به کارفرما مدیر عامل، مدیر پروژه و یا هر شخص دیگری ارائه دهید. البته در قسمت های قبلی، در مورد انواع گزارشات پیشرفت پروژه و محتوای آنها، توضیحات لازم ارائه شده است.

۵- کنترل هزینه های پروژه: به طور کلی، هزینه های پروژه شامل دو دسته است: هزینه های مستقیم و هزینه های غیر مستقیم.

هزینه های مستقیم به هزینه هایی گفته می شود که به طور مستقیم صرف اجرای فعالیت های اجرایی می شوند.

به عنوان مثال، پولی که به پیمانکار دیوار چینی خود می پردازید، برای شما به عنوان هزینه مستقیم محسوب می شود.

مثال دیگر: فرض کنید شما برای انجام عملیات بتن ریزی، یک دستگاه پمپ موبایل اجاره کرده اید. صاحب اپن دستگاه به ازای هر متر مکعب بتن ریزی، ۵۰۰۰ تومان از شما پول می گیرد.

در این صورت تمام پولی که به او می پردازید. به عنوان هزینه مستقیم برای شما محسوب می شود.

حتی اگر شما یک دستگاه پمپ موبایل بخرید کل پولی که بابت خرید آن پرداخته اید نیز جزو هزینه های مستقیم محسوب خواهد شد. پس به طور کلی، تمام پولی که بایت خرید مصالح مانند سیمان، میلگرد، آجر، ساندویچ پانل، شن و ماسه و نیز خرید انواع دستگاه ها، تجهیزات و ماشین الات سنگین و نیمه سنگین که برای اجرای فعالیت ها به کار می روند می پردازید و همینطور تل پولی که به پیمانکاران یا نیروی انسانی خود، بابت انجام تعهداتشان می پردازید به عنوان هزینه های مستقیم برای شما محسوب می شوند.

اما کمی هم در مورد هزینه های غیر مستقیم صحبت کنید. هزینه های غیر مستقیم، هزینه هایی هستند که پرداخت آن ها برای پیشرفت پروژه الزامی است. به عنوان مثال، پولی که بابت بیمه، مالیات، اجاره مهمانسرا، اجاره دفتر کار، غذا و … می پردازید به عنوان هزینه های غیرمستقیم برای شما محسوب می شود.

هزینه های غیر مستقیم شامل موارد زیادی می شوند و با افزایش زمان پروژه افزایش می یابند. پس باید با دقت زیاد آن ها را بررسی و مدیریت کنید.

البته حقوق و دستتون نیروی انسانی، هم می تواند جزو هزینه های مستقیم محسوب شود و هم غیر مستقیم.

به عنوان مثال، در قسمت های قبلی در پروژه واقعی که برای شما مثال زدم، گفتم که حامد تمام فعالیت های پروژه خود را توسط نیروی انسانی خود انجام می دهد. بنابراین کلی پولی که او به عنوان دستمزد به نفرات خود پرداخت می کند. به عنوان هزینه مستقیم برای او محسوب می شود.

اما بر عکس، کارفرمای حامد که پیمانکار اصلی این طرح بزرگ است. بیشتر کارهای خود را به پیمانکاران دسته دوم مثل حامد واگذار کرده است و خودش صرفا فعالیت های مربوط به عملیات خاکی را انجام می دهد.

تعداد نیروی انسانی کارفرمای حامد، ۲۲۱ نفر است که حدودا ۱۳۰ نفر از آن ها درگیر فعالیت های اجرایی هستند و بقیه آن ها، در قسمت های دیگری مثل اداری، فنی، مالی، برنامه ریزی و کنترل پروژه و … مشغول به کار هستند.

بنابراین می توان گفت: کل پولی که کارفرمای حامد، بابت حقوق و دستمزد نیروی انسانی خود می پردازد به عنوان هزینه های غیر مستقیم و کل پولی هم که به پیمانکاران خود می پردازد به عنوان هزینه های مستقیم برای او محسوب می شود.

اما در مورد کنترل هزینه ها، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در پایان هر ماه، هزینه های انجام شده تا پایان ماه را از واحد مالی بگیرید و آیتم های مختلف آن را با ماه قبل مقایسه کنید با انجام این کار، متوجه خواهید شد که نسبت به ماه قبل چقدر هزینه کرده اید و این افزایش یا کاهش هزینه ها مربوط به چه آیتم هایی است. در مجموع در بحث کنترل هزینه. هدف این است که با شناسایی آیتم های پرخرج و غیر ضروری، تا جایی که ممکن است هزینه های پروژه را کمی کاهش دهیم تا در نهایت، احتمال سودآور بودن پروژه افزایش پیدا کند.

در ادامه مطلب آشنایی با برنامه ریزی و کنترل پروژه، برای روشن تر شدن موضوع، انواع هزینه های مستقیم و غیر مستقیم پروژه در یک نمودار نمایش داده شده است.

هزینه های پروژه

۶- برنامه ریزی ریسک: در قسمت های قبلی از سری آموزش های مدیریت پروژه این قسمت را توضیح داده ام. در اینجا فقط این نکته را اضافه می کنم که بسیار کار سنجیده و درستی است که در پایان هر ماه، ریسک ها و خطرات احتمالی آینده را که قبلا پیش بینی نکرده اید پیش بینی کنید و آن ها را در برنامه ریسک خود وارد نمایید و در نهایت برنامه ریسک پروژه خود را به روز کنید. این کار، احتمال موفقیت شما را در پروژه بسیار افزایش می دهد.

۷- مستند سازی تجربیات: این کاری است که شما باید از همان لیستای پروژه، اهمیت زیلای به آن بدهید. در واقع شما باید فرم های کنترلی مناسبی را برای این کار تهیه کنید و به صورت روزانه، اطلاعات مورد نیاز را در این فرم ها ثبت کنید.

به عنوان مثال، یکی از موضوعاتی که در مستند سازی پروژه نقش مهمی دارد، عکس ها و فیلم های پروژه هستند شما باید در طول اجرای پروژه، به طور منظم از مراحل پیشرفت پروژه، عکس و فیلم تهیه کنید و به شکل مناسبی آن ها را پوشه بندی و ذخیره کنید. اگر کار مستند سازی پروژه را با دقت و به درستی انجام دهید، انجام بازبینی پروژه برای شما، بسیار راحت خواهد بود ضمن اینکه سازمان شما نیز برای اجرای پروژه های مشابه در آینده، کار راحت تری خواهد داشت. در واقع شما با مستند سازی پروژه دانش و تجربه ای را به سازمان خود انتقال می دهید که برای موفقیت در پروژه های مشابه بسیار به آن نیازمند است و این یک خدمت بزرگ و بسیار مهم است که می توانید به سازمان خود ارائه دهید.

۸- تحلیل درآمد و هزینه های پروژه: یکی از مهمترین خروجی های واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه، این مورد است. در این قسمت، شما باید در پایان هر ماه، آخرین وضعیت درآمد و هزینه های پروژه خود را تحلیل و بررسی کنید. شما باید بفهمید که تا الان سود کرده اید یا ضرر؟ نسبت به ماه گذشته سودتان بیشتر شده است یا کمتر؟

اگر تا الان ضرر کرده اید، علت آن چه بوده است؟ برای جبران این ضرر، در ماه های آینده چه کاری باید انجام دهید؟

۱۰ و ۹- پیش بینی درآمد و هزینه های پروژه: این دو مورد نیز جزو خروجی های مهم سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه محسوب می شوند. البته ناگفته نماند که پیش بینی درآمد، راحت تر و آسان تر از پیش بینی هزینه پروژه است، چرا که آیتم هایی که شما باید بابت آن ها هزینه پرداخت کنید، بیشتر از آیتم های درآمد زا هستند.

آیتم های درامد زا عبارت است از: صورت وضعیت کارهای انجام شده طبق قرارداد، صورتجلسات کارهای انجام شده خارج از قرارداد، پاداش، اما این های هزینه را بسیار زیاد هستند و من در صفحات قبل، به مهمترین آن ها اشاره کرده ام

اما شاید بپرسید روش پیش بینی درآمد چگونه است؟

پاسخ این است که، شما ابتدا باید پیش بینی کنید که برای ماه آینده چه کارهایی را و با چه مقداری قصد دارید انجام دهید سپس می توانید با کمک یک فایل اکسل، درآمد پیش بینی ماه آینده را محاسبه کنید.

این فایل اکسل می تواند به شکل زیر باشد:

پیش بینی ماه آینده پروژه

حالا درآمد پیش بینی ماه آینده، از جمع درآمد خانه های ستون آخر، به دست می آید.

اما برای پیش بینی هزینه پروژه در ماه آینده نیز، باید ابتدا به هزینه های واقعی ماه قبل که قبلا آن ها را از واحد مالی دریافت کرده اید، نگاهی بیندازید. سپس با توجه به هزینه های واقعی ماه قبل و انتظارات و الزامات خودتان، می توانید برای هر یک از ایتم های هزینه زای پروژه، پیش بینی خود را برای ماه آینده انجام دهید. البته این کار، سختی های خاص خودش را دارد، اما با چند بار انجام آن، می توانید پیش بینی های دقیق تری را در آینده انجام دهید.

توصیه می کنم حتما روی مباحث مربوط به پیش بینی و تحلیل درآمد و هزینه پروژه های خود کار کنید و اهمیت زیادی برای این کار قائل باشید چرا که با انجام درست این کار، مطمئنا مورد توجه مدیران ارشد پروژه قرار خواهید گرفت.

راستش را بخواهید تا الان بارها شاهد این موضوع بوده ام که مسئولین و کارشناسان برنامه ریزی و کنترل پروژه درک مناسبی از خروجی های این واحد نداشته و تقریبا بیشتر نشان را صرف تهیه گزارشات مخفف می کنند.

اگر هم گاهی اوقات، برنامه هفتگی یا ماهانه را تهیه کنند، دیگر کاری به اجرا با عدم اجرای برنامه ندارند و این یک اشتباه مسلم است.

هدف از تهیه هر برنامه ای باید اجرا شدن و محقق شدن آن باشد ضمن اینکه سرپرست کارگاه، سرپرست اجرایی و سرپرست واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه باید حتما پیگیری های لازم را برای محقق شدن برنامه ها انجام دهند.

تجربه نشان داده است که با همفکری، برنامه ریزی و پیگیری برنامه ها، احتمال موفقیت در پروژه تا اندازه زیادی افزایش می یابد و این همان چیزی است که در پروژه های کشور ما، ضعیف است و به چشم نمی آید.

البته من اعتقاد دارم که ابتدا ما باید روش صحیح مدیریت پروژه را یاد بگیریم و سپس برای پیاده سازی آن در پروژه ها، اقدام کنیم که البته پیاده سازی آن، کمی زمان بر است و نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد.

در هر صورت باید با امید و تلاش زیاد، سعی کنیم دانش مدیریت پروژه را در کشورمان رشد دهیم تا شاهد پیشرفت و سربلندی کشور عزیزمان باشیم.

اما اگر از من سوال کنید که وظایف واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه چیست؟

خواهم گفت: واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه خروجی های مشخصی دارد و باید مسئولین این واحد تلاش کنند تا این خروجی ها را به سازمان خود ارائه دهند. فقط همین.

عواقب ناشی از به تاخیر افتادن پروژه

اما شاید سوال کنید که اگر پروژه به تاخیر بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

واقعیت این است که ایجاد تاخیر در پروژه، هزینه هایی را به شما تحمیل می کند که گاهی اوقات جبران ناپذیر است و هر چه قدر که پروژه شما بزرگتر باشد، هزینه های تحمیل شده نیز بیشتر خواهد بود. بگذارید تا با یک مثال این بحث را ادامه دهم.

فرض کنید شما یک پیمانکار هستند و قرار است که یک کارخانه تقلیظ مس را بسازید.

فرض کنید مدت زمان اولیه این پروژه ۴ سال است حالا اگر شما بتوانید در این مدت زمان پروژه را تمام کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر شما توانید این پروژه را به موقع انجام دهید، ضررهایی متوجه شما کارفرما و کشورتان خواهد شد که من به مهمترین آن ها اشاره می کنم:

۱- ضرر ناشی از سود از دست رفته: فرض کنید طبق پیش بینی ها، با احدث کارخانه، درآمد روزانه کارخانه تقریبا دهه ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان خواهد بود.

برای محاسبه درآمد سالیانه کافی است که این عدد را در ۳۶۵ ضرب کنید که می شود:

۳۶.۵۰۰.۰۰۰.۰۰ = ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ * ۳۶۵ تومان

حالا اگر شما با یک سال تاخیر، این پرژه را تمام کنید، کارفرما به مدت یک سال، از چنین درآمد کلاتی محروم خواهد شد.

۲- ضرر ناشی از افزایش قیمت مصالح، تجهیزات و ماشین آلات یا افزایش حقوق و دستمزد نیروی انسانی:

با افزایش قیمت مصالح و تجهیزات مانند سیمان، میلگرد. قطعات یدکی ماشین آلات سنگین و موارد دیگر و نیز افرایش حقوق و دستمزد نیروی انسانی، هزینه های شما هم در پروژه بیشتر می شود و این مسئله باید برای شما نگران کننده باشد.

حالا اگر شما به جای ۴ سال، پروژه را در مدت ۸ سال انجام دهید قطعا در آن زمان، هزینه های شما بسیار افرایش یافته است و وضعیت مالی شما از ۳ حالت خارج نیست: یا ضرر کرده اید. با درآمد و هزینه نهایی شما تقریبا سر به سر شده است و یا اینکه با درصد سود ناچیزی، این پروژه را انجام داده اید. حتی ممکن است در اواسط پروژه متوجه شوید که دیگر انجام این پروژه برای شما مقرون به صرفه نیست و نمی توانید ادامه دهید. پس باید توجه زیادی به تاخیرات پروژه خود داشته باشید.

۳- ضرر ناشی از از دست دادن بازار رقابت: اگر کارفرما احساس کنند که شما نمی توانید پروژه را در مدت زمان تعیین شده به پایان برسانید و از طرف دیگر، عامل زمان برای کارفرما مهم باشد، می تواند کل کار یا بخشی از آن را را به یک پیمانکار دیگری واگذار کند. در هر دو صورت به اعتبار و وجهه شرکت شما لطمه وارد می شود و این موضوع ممکن است باعث شود رقبای شما، از شما پیشی بگیرند و در آینده پروژه های بزرگ به آن ها واگذار شود.

در هر صورت، همیشه افراد با شرکت هایی هستند که از شما برترند و اگر شما توانید کار را در زمان مقرر و با کیفیت مد نظر کارفرما انجام دهید، رقبای شما وارد میدان خواهند شد و ممکن است شما آن پروژه را از دست بدهید.

۴- ضرر ناشی از بیکاری و عدم اشتغال در کشور: اگر شما کارخانه را در مدت ۴ سال بسازید و تحویل دهید مثلا ۵۰۰ نفر در کارخانه مشغول به کار می شوند اما اگر پروژه را در مدت ۸ سال انجام دهید. همین تعداد افراد ۴، سال دیرتر سر کار می روند و معظلاتی مثل جرم، جنایت، طلاق، فسادهای اخلاقی و … که ناشی از بیکاری است گریبانگیر جامعه خواهد شود. پس در نگاه کلان، تاخیر در اتمام پروژه ها می تواند باعث ایجاد معضلات اجتماعی مخفی شود.

۵-کاهش درآمد دولت و رفاه اجتماعی مردم:

همانطور که می دانید، بخشی از درآمدهای پروژه های بزرگ، در اختیار دولت قرار می گیرد و با چنین درآمدهایی است که دولت می تواند امکانات رفاهی و گردشگری را در داخل شهرها توسعه دهد. حال اگر پروژه ها با اخیر به پایان برسند قطعا درآمد دولت هم کاهش می یابد و این موضوع، باعث کاهش رفاه اجتماعی مردم نیز خواهد شد.

اما در پایان این قسمت، می توانم بگویم که مهمترین رسالت مدیریت پروژه ایجاد تعهد و مسئولیت در قبال برنامه زمانبندی است که می تواند مانع از تاخیر به این پروژه و ضررهای ناشی از آن گردد.

مطلب مرتبط : مراحل برنامه ریزی یک پروژه برای مدیران پروژه | (قسمت اول)

مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در حرفه برنامه ریزی و کنترل پروژه

با تجربه ای که در تا کنون در زمینه برنامه ریزی و کنترل پروژه به دست آورده ام، به این عقیده رسیده ام که برای موفقیت در این حرفه بسیار مهم، باید مهارت های خاصی را آموخت. در غیر این صورت موفقیتی حاصل نخواهد شد.

من این مهارت ها را به صورت قدم به قدم، برای شما بیان کرده ام که می توانید در نمودار صفحه بعد، آن را ملاحظه کنید.

امیدوارم با تلاش و کوشش بتوانید این مهارت ها را کسب کنید و تغییرات چشمگیری را در پروژه ها و سیستم کاری خود ایجاد کنید.

خب دوستان من، در قسمت های قبلی، شما با روش کار سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه تا اندازه زیادی آشنا شدید.

امیدوارم با مطالعه دقیق این مطالب و عمل کردن به آموزه های آن موفقیت چشمگیری در کار خود داشته باشید و همه با کمک هم بتوانیم دانش مدیریت پروژه را در کشورمان رشد دهیم.

با آرزوی موفقیت شما در تمام پروژه های آینده.

امیدواریم از این مطلب در سایت صنایع سافت که درباره آشنایی با سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه بود، لذت برده باشید. هر سوال و نظری دارید برای ما کامنت بذارید، کمتر از یک روز پاسخ داده می‌شه 😉

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)

احمد جعفری

کارشناسی رشته مهندسی صنایع، شاغل در حوزه دیجیتال مارکتینگ هدفم اینه که بازارکار رشته صنایع رو برای فعالین این حوزه شفاف‌تر کنم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا