دسته‌بندی نشده

کوچینگ تحصیلی چیست؟ بررسی کامل

کوچینگ تحصیلی

کوچینگ تحصیلی یک مکالمه خصوصی میان کوچ تحصیلی و دانش آموز یا دانشجویی است که می‌خواهد مهارت‌ها و عملکرد خود را بهبود بخشد.

کوچینگ تحصیلی
کوچینگ تحصیلی

با کمک کوچ تحصیلی می‌توانید مهارت‌های مدیریت زمان را فرا بگیرید، برای خود اهدافی مشخص کنید، هوشمندانه‌تر مطالعه کنید و برای آزمون‌ها کاملاً آماده باشید (دیانت نژاد و ایرج پور، ۱۳۹۵).

مطلب آماده شده برای شما : کوچینگ چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ همه چیزی که باید بدانید

چرا باید یک کوچ تحصیلی داشته باشیم؟

کوچ‌های تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان کمک می‌کنند تا زمان را مدیریت کنند، هوشمندانه درس بخوانند، برای آزمون‌ها برنامه ریزی کنند و متناسب با سبک یادگیری خود برای آن‌ها راهبردهایی طراحی کنند.

چرا باید یک کوچ تحصیلی داشته باشیم؟
چرا باید یک کوچ تحصیلی داشته باشیم؟

در جلسات کوچینگ می‌توانید با کوچ درباره اتفاقات کلاس و خارج آن راحت صحبت کنید و تجربیات خود را با او در میان بگذارید. کوچ به حرف‌های شما گوش می‌دهد و آن‌ها را جدی می‌گیرد.

تحقیقات نشان می‌دهد دانش آموزانی که طبق یک برنامه زمانی مداوم با کوچ تحصیلی کار می‌کنند، موفق‌ترند. انتخاب بین مشاوره تحصیلی و کوچینگ تحصیلی، تصمیم بسیار مهمی است. اینکه برای موفقیت تحصیلی به چه نوع خدمات و حمایتی نیاز دارید، به نظر خودتان بستگی دارد.

مشاور تحصیلی، برنامه مشخصی اغلب برای روند تحصیل در کوتاه مدت به شما می‌دهد، در حالی که در کوچینگ تحصیلی از برنامه مشخص و تعریف شده خبری نیست و شما از ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود برای درس خواندن آگاه می‌شوید (سلاجقه و احمدزاده، ۱۳۹۳).

بهترین زمان برای شرکت در جلسات کوچینگ تحصیلی

بهترین زمان برای شرکت در جلسات کوچینگ تحصیلی
بهترین زمان برای شرکت در جلسات کوچینگ تحصیلی
  • اوایل ترم، برای بررسی و مرور درس‌های سال تحصیلی جدید و برنامه ریزی برای آن؛
  • اواسط ترم که در کلاس جا افتاده‌اید و می‌دانید تا پایان ترم قرار است چه کارهایی انجام دهید و چه آزمون‌ها و برنامه‌هایی در پیش دارید؛
  • اواخر ترم، برای افزایش تمرکز و انجام کارهای باقیمانده؛
  • هر زمانی که احساس می‌کنید عملکردتان خوب نیست؛

درباره سیاست‌ها و برنامه‌های تحصیلی سؤالی دارید، تصور می‌کنید فشار تحصیلی فراتر از حد توان شماست، می‌خواهید رشته‌های تحصیلی را بررسی کنید و یا می‌خواهید مهارت‌های زندگی و قابلیت‌های یادگیری خود را تقویت کنید؛ برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت اضطراب؛
  • مطالعه دروس دانشگاهی؛
  • انگیزه و تمرکز؛
  • برقراری ارتباط با مدیران و معلم‌ها؛
  • آماده شدن برای آزمون‌ها؛
  • مدیریت زمان.

در یک جلسه کوچینگ چه اتفاقی می‌افتد؟

در این جلسه، شما و کوچ درباره مباحث مورد نظرتان کار می‌کنید. کوچ با استفاده از مهارت پرسشگری به شما کمک می‌کند تا خودتان بهترین راهبردها و منابع را برای رسیدن به اهدافتان پیدا کنید.

تفاوت کوچینگ تحصیلی و مشاوره

کوچ تحصیلی و مشاور تحصیلی با هم تفاوت دارند. مشاوره تحصیلی بر برنامه ریزی درسی تمرکز دارد، در حالی که کوچینگ تحصیلی مباحث گسترده‌تری را دربر می‌گیرد؛ از جمله روش‌های یادگیری، مهارت‌های مدیریت زندگی و بهترین عملکرد در آزمون‌ها. اگر می‌خواهید کاملاً اختصاصی برای امور تحصیلی خود برنامه ریزی کنید و به نتایج مطلوب برسید، مراجعه به کوچ تحصیلی بهترین گزینه است.

مشاور تحصیلی مانند یک استاد یا مرشد، در یک زمینه خاص، شما را راهنمایی کرده، به شما راهکار می‌دهد. استاد در جایگاه الگو قرار می‌گیرد، در حالی که کوچ در فرآیند کوچینگ متخصص است. استاد همه چیز را می‌داند و مراحل را به ترتیب پیش می‌برد و به سؤالات دانشجو پاسخ می‌دهد، اما کوچ با پرسیدن سؤالات کلیدی، کار می‌کند که خود مراجع پاسخ‌ها را پیدا کند (شجاعی و همکاران، ۱۳۹۵).

تفاوت کوچینگ تحصیلی و تدریس خصوصی

اهداف و روند کوچینگ تحصیلی فراتر از آن است که به دانش آموزان بگوید چه کار کنند تا درس‌ها را بهتر یاد بگیرند و بازدهی بیشتری داشته باشند. کوچینگ تحصیلی به آن‌ها کمک می‌کند تا از پس بحران‌های بزرگ‌تر زندگی برآیند.

کوچینگ موجب می‌شود دانش آموزان، مسائل تحصیلی خود را همچون سکوی پرتابی ببینند که آن‌ها را برای موفقیت در تحصیل و زندگی آماده می‌کند.

مواردی که از حوزه کار کوچینگ تحصیلی خارج است:

  • درس دادن به دانش آموز؛
  • تصحیح تکالیف درسی؛
  • کمک به دانش آموز در انجام تکالیف مدرسه؛
  • ارائه راهکار فوری برای رفع مشکلات تحصیلی دانش آموز و بهبود موقتی اوضاع.

اگر دانش آموزان می‌خواهند از جلسات کوچینگ بیشترین بهره را ببرند، باید سر وقت و منظم در این جلسات شرکت کنند. به علاوه، باید تمام فعالیت‌هایی را که طی جلسات با کوچ بر سر آن‌ها توافق می‌کنند، انجام بدهند.

قرار نیست کوچ تحصیلی به دانش آموز درس دهد، بلکه او بیشتر مانند کوچ ورزشی عمل می‌کند و به دانش آموز کمک می‌کند تا در امور تحصیلی و زندگی خود به موفقیت برسد. در واقع، به او انگیزه می‌دهد تا برای یادگیری بهتر دروس و انجام فعالیت‌های تحصیلی خود، رویکرد منطقی و منظم‌تری را در پیش بگیرد. همچنین، کوچ تحصیلی به دانش آموزان کمک می‌کند تا بهتر و راحت‌تر تمرکز کنند و در آزمون‌ها، عملکرد بهتری داشته باشند (فرح بخش و محمدی، ۱۳۹۶).

کوچینگ تحصیلی برای چه کسانی سودمند است؟

  • کسانی که مهارت‌های خوبی دارند، اما بی انگیزه‌اند یا نمی‌دانند چگونه مهارت‌های خود را به کار بگیرند؛
  • کسانی که نظم ندارند و نمی‌توانند امور مختلف را سازمان دهی کنند؛
  • دانش آموزانی که می‌خواهند عادت‌ها و شیوه‌های خوب مطالعه کردن و درس خواندن را فرا بگیرند؛
  • دانش آموزانی که می‌خواهند کارهای خود را اولویت بندی کنند، تکالیف درسی را به موقع انجام دهند و خود را برای کنکور یا هر آزمون دیگری آماده کنند.

فرآیند کوچینگ تحصیلی با روش‌هایی که مدرس کمک آموزشی و مشاور در پیش می‌گیرند، تفاوت دارد. کوچینگ بر اهداف مهم‌تر و بلندمدت تکلیه می‌کند و هدفش صرفاً قبولی در یک امتحان و موفقیت‌های تحصیلی موقت نیست.

بعضی از کوچ‌های تحصیلی می‌توانند یک برنامه اختصاصی برای آماده سازی دانش آموزان و موفقیت آن‌ها در یک بازه زمانی کوتاه ارائه دهند؛ معمولاً عمل کردن به این برنامه‌ها سه تا شش ماه طول می‌کشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

احمد جعفری

کارشناسی رشته مهندسی صنایع، شاغل در حوزه دیجیتال مارکتینگ هدفم اینه که بازارکار رشته صنایع رو برای فعالین این حوزه شفاف‌تر کنم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا