مقاله اکسلنرم‌افزارهای مهندسی صنایع

آدرس دهی نسبی و مطلق در اکسل

آدرس دهی نسبی و مطلق (علامت $):

یادآوری نام هر سلول از ترکیب یک حرف و یک عدد تشکیل شده است. که حرف بیانگر ستون و عدد بیانگر سطر در اکسل است.

آدرس‌ دهی نسبی اکسل(excel):

با توجه به شکل روبرو فرمول سلول C1 برابر است با A1+B1 حال در صورتی که فرمول سلول C1 یک سلول به سمت راست یعنی D1 کپی کنیم تمامی سلول‌های وابسته به C1 کهA1,B1 هستند نیز در همان جهت یک سلول به سمت راست یعنی به اندازه یک سلول حرکت می‌کنند بنابراین فرمول سلول D1 برابر میشود با: B1+C1

توجه داشته باشید اگر فرمول سلول C1 را به اندازه یک سلول به پایین بکشید نیز همین حالت پیش می‌آید یعنی تمامی سلول‌های وابسته یک سلول به پایین می‌آیند مثلاً اگر سلول C1 به سلول C2 کپی شود سلول وابسته نیز به سلول‌های A2,B2 کپی می‌شوند.

بعبارتی چون آدرس نسبی بود با کپی کردن سلول حاوی فرمول سلول‌های وابسته به آن سلول نیز در همان جهت کپی شدند.

آدرس دهی مطلق در اکسل:

هدف از آدرس دهی مطلق جلوگیری از حرکت سلول‌های وابسته هنگام کپی کردن یک سلول فرمول دار است جهت آدرس دهی مطلق از علامت دلار ($) استفاده می‌کنیم هر سلول می‌تواند به یکی از ۴ صورت زیر آدرس دهی شود.

آدرس دهی مطلق در اکسل

عبارت “علامت($) جلوی خود را ثابت می‌کند” را همیشه بخاطر داشته باشید در ۵$B$ علامت دلار قبل از حرف و عدد است پس هم سطر و هم ستون این سلول ثابت است. در B$5 علامت دلار قبل از عدد است یعنی سطر این سلول ثابت است و در B5 $ نیز چون علامت دلار قبل از حرف است پس ستون سلول ثابت است.

توجه: جهت گذاشتن علامت دلار کافیست یا از Shift+4 استفاده کنید یا از دکمه F4 روی صفحه کلید رایانه.

فرض کنید می‌خواهیم عدد ۵ در سلول A1 را با تک تک اعداد ردیف ۲ جمع کنیم و در ردیف ۳ بنویسیم. جهت ایـن کـار ابتـدا فـرمـول A1+A2 را در سلول A3 وارد می‌کنیم(A1+A2=A3) همانطور که در آدرس دهی نسبی گفتیم اگر فرمول سلول A3 را یک سلول به سمت راست یعنی سلول B3 کپی کنیم سلول‌های وابسته به آن یعنی A1,A2 نیز به همان جهت حرکت می‌کنند بعبارت دیگر فرمول سلول B3 می شود B1+B2 در حالی که باید A1+A2 می‌شد بعبارتی سلول A1 به اشتباه به سلول B1 انتقال یافته است یعنی ستون آن تغییر کرده است و از ستون A به ستون B رفته است در حالی که باید روی همان ستونA ثابت می‌ماند (A1 $).

بنابراین فرمول درست در سلول برابر می شود با: A1+A2 $

فرض کنید میخواهیم عدد ۵ در سلول A1 را با تک تک اعداد ستون B جمع کنیم جهت این کار ابتدا فرمول A1+B1 را در سلول C1 وارد کنیم حال فرمول سلول C1 را به اندازه یک سلول به سمت پایین کپی میکنیم مشاهده میکنیم. که فرمول سلول C2 برابر می شود با A2+B. در حالی که باید A1+B2 میشد بعبارتی میتوان گفت سلول A1 به اشتباه به سمت پایین حرکت کرده است یعنی از ردیف ۱ به ردیف ۲ منتقل شده است پس باید سطر آن ثابت شود که به پایین نیاید بنابراین فرمول درست سلول C1 برابر میشود با: A$+B1

آموزش مرتبط برای شما : آموزش اکسل مقدماتی تا پیشرفته کاملا رایگان

خلاصه علامت دلار در اکسل ($):

در صورتی که جهت کپی کردن یک سلول به سمت بالا و پایین باشد به این معنی است که شما روی سطرهای مختلف حرکت میکنید جهت جلوگیری از حرکت روی سطرهای مختلف کافیست قبل از عدد علامت دلار را بگذارید مثل A$1.

خلاصه علامت دلار در اکسل ($)

در صورتی که جهت کپی یک سلول به سمت چپ و راست باشد به این معنی است که شما روی سلول‌های مختلف حرکت میکنید. جهت جلوگیری از حرکت روی ستون‌های مختلف کافیست قبل از حرف علامت دلار را بگذارید مثلA1 $

امیدواریم از این مطلب در سایت صنایع سافت که درباره آدرس دهی نسبی و مطلق در اکسل برای مهندسان صنایع بود، لذت برده باشید. هر سوال و نظری دارید برای ما کامنت بذارید، کمتر از یک روز پاسخ داده می‌شه 😉

۵/۵ - (۱ امتیاز)

احمد جعفری

کارشناسی رشته مهندسی صنایع، شاغل در حوزه دیجیتال مارکتینگ هدفم اینه که بازارکار رشته صنایع رو برای فعالین این حوزه شفاف‌تر کنم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا