مهارت های مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع چیست؟ (معرفی، تاریخچه و بازار کار)

رشته مهندسی صنایع چیست؟

رشته مهندسی صنایع شاخه ای از مهندسی است که شامل شناسایی نحوه ایجاد یا انجام کارهابه شکل بهتر است. مهندس صنایع نگران کاهش هزینه های تولید، افزایش بهره وری، بهبود کیفیت محصولات و خدمات، اطمینان از سلامت و ایمنی کارکنان، حفاظت از محیط زیست و تطابق با مقررات دولتی هستند.

آنها “برای از بین بردن اتلاف وقت، پول، مواد، انرژی و کالاهای دیگر” کار می کنند. به عنوان مثال، مهندسین صنعتی ممکن است برای ساده کردن کار در اتاق عمل، کوتاه کردن خط تولید، خطوط مونتاژ، ایمن تر و کارآمدتر و سرعت تحویل کالاها کار کنند.

مهندسی صنایع

تاریخچه مهندسی صنایع

مهندسی صنایع می تواند به آغاز انقلاب صنعتی در اواخر قرن ۱۸ بازگردد.برخی از تمرین کنندگان اولیه مهندسی صنایع عبارتند از:ساموئل کلت، پیشگام خط مونتاژ؛فردریک تیلور، که مدیریت علمی و مطالعه زمان و مکان را معرفی کرد؛هارینگتون امرسون، که روش های بهبود فرآیند را در کتاب خود به نام Twelve Principles of Efficiency شرح داده است.

هنری لورنس گانت، که نمودار گانت برای مدیریت سازمانی را توسعه داد؛هنری فورد، که خط مونتاژ برای تولید خودرو را اجرا کرد؛ وEliyahu M. Goldratt، که توسعه تئوری محدودیت ها (TOC)، که مهم ترین عامل محدود کننده دریک فرایند را شناسایی کرد.
درروزهای اول پیدایش، مهندسی صنایع تقریبا بر پایه افزایش کارایی و سودآوری عملیات استوار بود. از آن به بعد، اختراعات مداوم و توسعه ماشین آلات و منابع جدید، چالش های جدیدی برای یافتن برنامه های جدید در حیطه این فناوری ها و بهینه سازی استفاده از آنها برای افزایش بهره وری توسط مهندسان صنایع بوجود اورد.

از دهه ۱۹۴۰ مفهوم مدیریت کیفیت جامع (TQM) بخش مهمی از مهندسی صنایع بود. TQM تاکید بر تضمین و بهبود کیفیت محصولات و فرایندها در هر مرحله از عملیات است. از آن زمان تاکنون Six Sigma و استانداردهای بین المللی استانداردهای بین المللی استاندارد ISO 9000 جایگزین شده است.

یک مهندس صنایع چه کار می کند؟

مهندسان صنایع در تمام مراحل تولید و پردازش دخیل هستند. آنها ممکن است امکانات جدیدی را از ابتدا طراحی کنند یا ممکن است مسئول ارتقا، گسترش و یا بازسازی امکانات موجود باشند. آنها ممکن است طراحی مورد نیاز برای  تجهیزات جدید و یا نوشتن مشخصات تجهیزات خریداری شده از فروشندگان خارجی و حصول اطمینان درجهت تطابق با نیاز های موجود.
آنها همچنین ممکن است نیاز به بازسازی تجهیزات و امکانات موجود، طراحی فرآیندهای جدید و طراحی ابزار و وسایل جدید داشته باشند.
به منظور حفظ این استانداردها، مهندسین صنایع باید دارای دانش پایه ای در بسیاری از زمینه های مهندسی باشند و همچنین با فرآیندهای کاری، تجهیزات، ابزار و مواد آشنا باشند تا بتوانند امکانات، سیستم ها و تجهیزاتی را که نیاز به هزینه، کیفیت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست دارند را برطرف کند.

مهندسین صنایع بیشتر بر روی سیستم های طراحی کامپیوتری (CAD) به منظور طراحی امکانات و تجهیزات تکیه می کنند. آنها همچنین از مدل سازی کامپیوتری برای شبیه سازی جریان های فرآیند و زنجیره های عرضه به منظور حداکثر بهره وری و به حداقل رساندن هزینه ها استفاده می کنند.

مزیت های مطالعه رشته مهندسی صنایع چیست؟

  • شما بخشی از یک زمینه پویا خواهید بود – تکنولوژی همیشه تکامل یافته است، و شما باید با آن همه چیز را ادامه دهید، همیشه یاد بگیرید چگونه به نوآوری بپردازید.
  • شما همیشه تشویق خواهید شد که با راه حل ها و زوایای مختلف رویکرد آشنا شوید.
  • مطالعه رشته مهندسی صنایع انعطاف پذیر است – شما می توانید راه فنی و یا یک مسیر مدیریت بیشتر را دنبال کنید، سفارشی کردن رویکرد شما به مهندسی صنایع.
  • در اطراف نگاه کنید و فقط مهندسان صنعت را ببینید – فنجان، لپ تاپ شما، روسری شما: همه چیز نیاز به کسی دارد تا چرخه زندگی خود را برنامه ریزی کند. بله، این مهندس صنایع است.

۵ دلیل که باید شغل مهندسی صنایع را مورد مطالعه قرار دهید.

۱-مهندسان صنایع میتوانند در هر بخش کار کنند

اموروزه شما زیاد اسم مهندسی صنایع را میشنوید که در حال حاضر تقریبا در هر صنعتی کاربرد دارد. تولید، تکنولوژی، سخت افزار، خرده فروشی، مراقبت های بهداشتی- تجربه نشان میدهد که شغل ای مرتبط با مهندسی صنایع در هر شرکتی وجود دارد و به نحوی مورد استفاده قرار میگیرند.

۲-Big Data

همه ما میدانیم که امروزه زمینه Big Data در حال افزایش است. هر شرکتی امروز می خواهد برای کسب و کار خود تصمیمات بهتر را با استفاده از تکه های افزایش یافته و پیچیده ای از داده ها بگیرد. در حالی که بتجربه نشان میدهد، که چگونه تجزیه و تحلیل داده ها و علم می توانند بر یک کسب و کار تاثیر بگذارند. مهندسی صنایع شما را برای کار در این زمینه آماده می کند. دوره ها و گواهینامه های اضافی را امتحان کنید و در نهایت می توانید یک دانشمند داده شوید.

۳-تمرکز بر فرایندها

همانطور که میدانید، IE نسبت به سایر رشته های مهندسی فیلد فنی کمتری دارد. منظورم این است که مهندسی صنایع بیشتر روی فرآیندها تمرکز دارد و راه هایی برای بهبود فرایندها را پیدا می کند.

این به هیچ وجه بدین معنی نیست که شما نمی توانید یا نمی توانید بر روی نرم افزار کار کنید یا در برنامه نویسی دخالت نکنید. با این حال، کمتر از برنامه نویسی سنگین است و تمرکز بیشتر به سمت بهبود روند و راه هایی برای تغییر از طریق استراتژی هایی مانند کاهش هزینه، پس انداز و زمان بندی کاهش می یابد.

۴-مهارت های فنی را با توجه به کسب و کار ترکیب کنید

بسیاری از دانشگاه ها کلاس های کسب و کار را به طور موازی با دوره های آموزشی IE در زمینه هایی مانند تدارکات، مدیریت زنجیره تامین و تجزیه و تحلیل ارائه می کنند. با شرکت کردن در این کلاس ها، شما می توانید درک خوبی از سمت کسب و کار شرکت نیز داشته باشید.

همچنین مدرک مهندسی صنایع میتواند یک نقطه شروع ایده آل برای MBA باشد که شمارا قادر میسازد در تخصص هایی مانند مدیریت زنجیره تامین، بازاریابی یا مالی بهتر عمل کنید و میتواند جنبه های فنی IE را تکمیل می کند.

۵-رشته صنایع را مطابق با منافع خود سفارشی سازی کنید.

به عنوان یک مهندس صنایع، شما همیشه گزینه هایی برای کشف و کار در نقش های مختلف کاری خواهید داشت. آیا میخواهید در یک کامپیوتر با تجزیه و تحلیل داده های عمیق بنشینید؟ کارهای مهندسی صنعتی در تجزیه و تحلیل داده ها و تجزیه و تحلیل کسب و کار وجود دارد.

آیا برای انجام کارهای تولیدی در یک بخش تولیدی کار می کنید؟ مشاغل در مهندسی لجستیک، مهندسی تولید، تولید، پیش بینی، در میان بسیاری دیگر وجود دارد. آیا می خواهید برای سفر در حالی که شما کار می کنید؟ مشاغل صنعتی را در مشاوره و نقش مشتری در نظر بگیرید. بسیاری از گزینه های دیگر وجود دارد.این فقط چند نمونه از زمینه های کاری از مهندسی است.

بازار کار Industrial Engineering

بازار کار فعلی رشته صنایع در ایران را میتوان به ۶ قسمت تقسیم نمود که به شرح زیر است:

  1. کنترل کیفیت(QC) :کنترل کیفیت اشاره به فعالیت ها برای ارزیابی اینکه آیا محصولات و خدمات تولید شده مطابق با استانداردها است، میکند. این تمرکز بر نقص ها در تکالیف خاص، بررسی عملکرد یا ابعاد در مقابل استانداردهای پیش تعیین شده تمرکز دارد. QC بر اساس تعریف واکنش پذیر است، زیرا پس از اشتباه، محصولات ناقص پیدا می کند.
  2. تضمین کیفیت(QA): تضمین کیفیت یک فرآیند است برای اطمینان از اینکه سیستم مطابق با اهداف آن طراحی شده است. تضمین کیفیت تلاش می کند تا فرآیندهای طراحی شده را ارائه دهد که هر بار نتایج ثابت و صحیحی را ارائه می دهند
  3. کنترل پروژه :کنترل پروژه جمع آوری داده ها، مدیریت داده ها و فرایندهای تحلیلی است که برای پیش بینی، درک و سازنده بر نتایج و زمان های پروژه یا برنامه تأثیر می گذارند؛ از طریق انتقال اطلاعات در قالب هایی که به مدیریت موثر و تصمیم گیری کمک می کند.
  4. نگهداری تعمیرات: به کلیه کارها و عملیات هایی برای جلوگیری از خرابی و اصلاح خرابی های بوجود آمده در ماشین آلات گفته میشود.
  5. برنامه ریزی تولید
  6. برنامه ریزی و کنترل موجودی

دانشگاه های برتر مهندسی صنایع در سال ۲۰۱۸

هر ساله ۵۰۷۴ دانشجو با مدرک مهندسی صنایع فارغ التحصیل می شوند. اگر دنبال بهترین دانشگاه های مهندسی برای مطالعه در این رشته هستید،این مقاله را دنبال کنید تا با ده دانشگاه برتر مهندسی صنایع در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید.

۱۰-دانشگاه جورجیا(آمریکا)

رتبه جهانی دانشگاه: ۳۳ طبق رتبه بندی THE (Times Higher Education)
شهریه و هزینه تحصیل: ۹۸۱۲ دلار

۸-دانشگاه میشیگان(آمریکا)

رتبه جهانی دانشگاه: ۲۱ طبق رتبه بندی THE (Times Higher Education)
شهریه و هزینه تحصیل: ۱۴۴۰۲ دلار

۸-موسسه فناوری کالیفرنیا(آمریکا)

رتبه جهانی دانشگاه: ۱ طبق رتبه بندی THE (Times Higher Education)
شهریه و هزینه تحصیل: ۴۹۹۰۸ دلار

۷-دانشگاه استنفورد(آمریکا)

رتبه جهانی دانشگاه: ۲ طبق رتبه بندی Times Higher Education
شهریه و هزینه تحصیل: ۴۹۶۱۷ دلار

۶-دانشگاه نورت وسترن(آمریکا)

رتبه جهانی دانشگاه: ۲ طبق رتبه بندی Times Higher Education
شهریه و هزینه تحصیل: ۴۹۶۱۷ دلار

۵-دانشگاه پردو(آمریکا)

رتبه جهانی دانشگاه: ۲۰ طبق رتبه بندی U.S. News & World Report Ranking
شهریه و هزینه تحصیل: ۱۰۰۰۲ دلار

۴-دانشگاه پنسیلوانیا(آمریکا)

رتبه جهانی دانشگاه: ۸ طبق رتبه بندی U.S. News & World Report Ranking
شهریه و هزینه تحصیل: ۲۱۲۹۴ دلار

۳-دانشگاه ویرجینیا(آمریکا)

رتبه جهانی دانشگاه: ۶ طبق رتبه بندی U.S. News & World Report Ranking
شهریه و هزینه تحصیل: ۱۳۵۵۶ دلار

۲-دانشگاه کرنل(آمریکا)

رتبه جهانی دانشگاه: ۶ طبق رتبه بندی National University Ranking
شهریه و هزینه تحصیل: ۵۲۸۵۳ دلار

۱-دانشگاه کلمسون(آمریکا)

رتبه جهانی دانشگاه: ۲۱ طبق رتبه بندی U.S. News & World Report Ranking
شهریه و هزینه تحصیل: ۱۴۵۷۰ دلار.

اصول فکری مهندسی صنایع

اساس مهندسی در هر گرایشی با طراحی مبتنی بر اندازه‌گیری ، محاسبه و تحلیل با استفاده از علوم ریاضی و تجربی شکل میگیرد . بدین‌سبب حرفه مهندسی دیدی کاملا فنی و ماشینی دارد که موجب محدودیت دیدگاه در ابعاد خاص شده و برخی موضوعات مانند یافتن بهترین روشهای مدیریتی و ارتباطات انسانی در دیدگاه محض مهندسی نادیده گرفته میشوند.

گفته‌ایم که مهندسی صنایع با در برداشتن نگرش سیستماتیک و فراگیر ارتباط تخصصهای مختلف و نهاد مدیریت سازمان را ایجاد نموده و امور برنامه‌ریزی ، سازماندهی ، هدایت و نظارت بر امور اجرایی با هماهنگی بیشتری دنبال میگردد.

این نگرش استمرار همان سیر تفکر تیلور و هم‌عصران وی میباشد که با تلاش تک‌تک آنان مجموعه اصول و نگرشهای مدیریت علمی موجودیت یافت . مدیریت علمی همان نگرش سنتی مهندسی صنایع است . با پیشرفت مدیریت علمی ، مهندسی صنایع با تفکری بر مبنای علوم ریاضی ، فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی در عرصه صنعت و خدمات ظهور کرد که به معنی ایجاد یک تفکر فراگیر و سیستماتیک بود.

نگاه مهندسی صنایع به مسائل از زوایا و دیدگاههای مختلف همانند توجه به خروجی و محصول سیستم، توجه به مشتری و یا نگرش به بهره‌وری سازمان قابل طرح و پیگیری میباشد که بر مبنای اصول فکری تقریبا یکسانی دنبال میگردد. حال می‌خواهیم ببینیم اصول فکری مهندسی صنایع بر چه عواملی استوار است :

خلاقیت

فعالیت اصلی هر مهندس صنایع ارائه طرح برای بهبود سیستمهای جاری و یا طرحی جدید میباشد که این نیازمند خلاقیت و نوع‌آوری جهت حصول به طرحهای نو و بدیع می‌باشد. برخورداری از خلاقیت و ابتکار این امکان را به مهندسین صنایع می‌دهد که به تعمیق دانش خود پرداخته و فرصتی فراهم میشود تا ایده‌های جدید و خلاق مطرح گردند.

تفکر فراگیر

نگرش سیستماتیک و فراگیر برجسته‌ترین خصوصیت مهندسی صنایع است و اطلاق مهندسی صنایع و سیستمها به این رشته بی ارتباط با این نگرش نیست . نگرش فراگیر موجب میشود مسائل از کل به جز و تعامل اجزا با هم مورد بررسی دقیق قرار گرفته و مدل کاملی از سیستمهای مورد نظر تهیه و مسائل مورد نظر آن به بهترین شکل طرح و بررسی گردد.

رهبری گروه

هر سیستم طرح‌ریزی شده اگر بدرستی اجرا نشود منتج به نتیجه نخواهد گردید و بنابراین حسن اجرای سیستم طراحی شده یک ضرورت مهم تلقی میشود . آشنایی با کلیت سیستم مورد نظر و نقش اجزا در کارکرد صحیح آن این امکان را فراهم می‌آورد تا هدایت و رهبری گروه کاری مجری سیستم با انگیزه بیشتری دنبال گردد ؛ در واقع علاوه بر طراحی سیستم ، مهندسی صنایع سیستم های پیاده‌سازی و اجرا را نیز پی‌ریزی نموده و نقش رهبری گروه های کاری را موثرتر دنبال می‌نماید .

مدیریت زمان

انجام کار بدون توجه به ظرف زمانی و تحویل به موقع خروجی مورد نظر سیستم ، ارزش زیادی نمیتواند داشته باشد . امروزه اهمیت زمان و فرصتهای آن با توجه به عرصه تنگاتنگ رقابت اقتصادی برای همگان مبرهن و بدیهیست . در این خصوص مهندسی صنایع با درک موضوع ، تکنیکهایی را بکار میگیرد که عامل زمان اجرای اجزای کاری را در تمامی فرایندها مورد توجه قرار می‌دهد .

ارتقا بهره‌وری و بهبود مستمر

اعتقاد به ارتقا بهره وری و بهبود مستمر یک اصل با ارزش در مهندسی صنایع به‌شمار می‌آید . اکتفا به وضعیت فعلی جز در جا زدن نتیجه دیگری نخواهد داشت؛ لذا مهندسی صنایع با پذیرش این مطلب که سطح دانش و مهارتها یک مقوله نسبی است ، سعی در افزایش بهره‌وری و بهبود وضعیت کاری نموده و تلاش می‌نماید امور کاری مداوما اثربخشتر و کاراتر گردند . نگرش بهبود مستمر این امکان را میدهد که هر روز به فکر ارتقایی هر چند جزئی باشیم .

یادگیری

یادگیری فرایندیست که نمی‌توان بر آن حد و مرزی تعیین نمود . مهندسی صنایع به منظور مطالعه و پیگیری مسائل همواره بر این نکته توجه دارد که هر مورد را ، منحصر به فرد بررسی نماید و جهت شناخت آن فرض بر این است که از تصورات ذهنی دوری نموده و سعی بر کشف واقعیتهای حاکم بر اجزا و کل سیستم می‌باشد.

لذا عدم وجود تعصب خاص به ماهیت فنی امور موجب می‌گردد تا ذهنیت کنجکاو برای کشف حقایق نهفته در پدیده‌ها تقویت شود ، مهندسی صنایع با ذهنی بسته و خموده به‌سختی می‌تواند راه‌حلهای ابتکاری و راهگشا برای مسائل موردنظر ارائه نماید.

امیدواریم از این مطلب در سایت صنایع سافت که درباره رشته مهندسی صنایع چیست بود، لذت برده باشید. هر سوال و نظری دارید برای ما کامنت بذارید، کمتر از یک روز پاسخ داده می‌شه 😉

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)

احمد جعفری

کارشناسی رشته مهندسی صنایع، شاغل در حوزه دیجیتال مارکتینگ هدفم اینه که بازارکار رشته صنایع رو برای فعالین این حوزه شفاف‌تر کنم.

مقالات مرتبط

یک نظر

  1. سلام بازار کارش چطوریه و داخل یه شکرتی چقدر حقوق دریافتی پایین ترین حد و بالاتریندحد چقدره
    مشاغل دولتی براش هست ؟
    کجا میشه استخدام شد ؟
    ممنونم راهنماییم کنید خیلی مهمه برام منتظرم جواب بدید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا